Μάρτιος - Απρίλιος 2024
ΠΕΡΙ TOY ΑΓΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ
Στο προηγούμενο άρθρο αναφερθήκαμε στον Άγιο Συμεών τον Νέο Θεολόγο που είχε αποκτήσει μία ιδιαίτερη σχέση με το Τρίτο Πρόσωπο της Αγίας Τριάδος, το Άγιο Πνεύμα. Συνεχίζουμε με περισσότερα παραδείγματα της εκζήτησης του Αγίου Πνεύματος μέσω της μνημειώδους προσευχής του, όπως παρακάτω:
«Ελθέ το φως το αληθινό, ελθέ η αιώνιος ζωή, ελθέ το αποκεκρυμένο μυστήριο, ελθέ ή αΐδιος αγαλλίασις, ελθέ το ανέσπερον φως, ελθέ των νεκρών η ανάστασις, ελθέ ο δυνατός, ο πάντα αεί ποιών και μεταποιών και αλλοιών μόνω τω βούλεσθαι...
Ελθέ ως χαρά, ελθέ το στέφος το αμαράντινον. Ελθέ oν επώθησε και ποθεί η ταλαίπωρος ψυχή μου, ελθέ η πνοή μου και η ζωή, η παραμυθία της ταπεινής μου ψυχής, ελθέ η χαρά και η δόξα και η διηνεκής μου τρυφή!»
Αυτός είναι ο αληθινός διάλογος με το ζωοποιό Πνεύμα, η πραγματική επικοινωνία με την ζωαρχική Αιτία. Αν σήμερα δεν μπορούμε να προσεγγίσουμε τέτοιες πανύψηλες κορυφές, ας παίρνουμε τουλάχιστον μία γεύση που μας παρακινεί να κάνουμε τα πρώτα βήματα για μία ανάταση ψυχής στην Αλήθεια του Θεού.
Το Πνεύμα το Άγιο είναι πάντα πρόθυμο να μας χαρίσει την Αλήθεια του Χριστού που ελευθερώνει. Αρκεί να απευθυνόμαστε σε αυτόν, στο Άγιο Πνεύμα, με πίστη κι επιμονή.
Εξάλλου το Πνεύμα δεν είναι κάτι το στατικό. Είναι η Ζωή και επιποθεί ασυγκρίτως πιο πολύ από μας να ενωθεί μαζί μας. Διότι αναφέρει ο απόστολος Παύλος στην προς Ρωμαίους επιστολή του (8:26): «Το Πνεύμα έρχεται βοηθός στις αδυναμίες μας. Εμείς δεν ξέρουμε ούτε τι ούτε πώς να προσευχηθούμε. Το Πνεύμα όμως μεσιτεύει το ίδιο στο Θεό για μας με στεναγμούς που δεν μπορούν να εκφραστούν με λέξεις».
Δεν είναι λοιπόν ακατόρθωτο να δημιουργήσουμε μία σχέση αγάπης και πίστης με το Άγιο Πνεύμα. Και οι Άγιοι έτσι προχώρησαν, με αγώνα, με πίστη, με προσπάθεια, με επιμονή. Δεν γεννήθηκαν Άγιοι. Οι αθλητές δεν πετυχαίνουν από την πρώτη μέρα ολυμπιακό μετάλλιο. Ας ακολουθήσουμε τα βήματά τους και έτσι να δοξάσουμε το όνομα της Αγίας Τριάδος στη ζωή μας και με τη ζωή μας σε όλο τον κόσμο.
Κ. Γεννάδης
Ιανουάριος - Φεβρουάριος 2024
ΠΕΡΙ TOY ΑΓΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ
Έλα και Σκήνωσε Και Μείνε Εντός Μας
Ένας βυζαντινός Άγιος ύμνησε τον Παράκλητο, το Άγιο Πνεύμα, όχι μόνο με στίχους, αλλά και με συγκινητικές προσευχές, στις οποίες έχει ξεχύσει τον ακένωτο πλούτο των μυστικών βιωμάτων του και τον ιερών του ανατάσεων. Πρόκειται για τον βαθύτατο στη σκέψη, στη διάνοια και στην καρδιά, τον Άγιο Συμεών το Νέο Θεολόγο. Έζησε στα τέλη του 10ου αιώνος στην Κωνσταντινούπολη και αν και ήταν ολιγογράμματος, θεολόγησε πολύ βαθιά. Στον τρίτο θεολογικό λόγο του κάνει την παρακάτω προσευχή:
«Πνεύμα Άγιον, που εκπορεύεσαι από τον Πατέρα κατά τρόπο ανέκφραστο και που αποστέλλεσαι σε μας τους πιστούς δια του Υιού, Πνεύμα που δίνεις ζωή και σύνεση, Πνεύμα που χαρίζεις την αγιότητα και την τελειότητα, πνεύμα που είσαι αγαθό, σοφό, φιλάνθρωπο, γλυκύ, ένδοξο, που μας τρέφεις συγχρόνως και μας ποτίζεις, πού μας ελεείς, μας φωτίζεις και μας ενδυναμώνεις.
Θείο Πνεύμα, εσύ που δίνεις υπομονή. Πνεύμα που χορηγείς χαρά, ευφροσύνη, σύνεση, σοφία, γνώση, πραότητα, ανεξικακία, ενατένιση των ουρανίων, συ που αποδιώκεις την πνευματική νωχέλεια, που απομακρύνεις την αδιαφορία, Πνεύμα που αποκαλύπτεις τα μυστήρια, που είσαι ο αρραβώνας για την κληρονομιά της βασιλείας των ουρανών, που αφανίζεις την αμαρτία, που είσαι η θύρα της μετανοίας. Πνεύμα αγάπης, ειρήνης, πίστεως και εγκρατείας, που γεννάς ευσεβείς πόθους, έλα και σκήνωσε και μείνε εντός μας αχώριστα και αδιαίρετα.
Αγίαζε και διόρθωνε και φώτιζε τις καρδιές μας ως ομοούσιος και ομότιμος με τον Υιό και τον Πατέρα, που κάνεις θεούς όσους σε δέχονται μέσα τους και κάθε αμαρτία εξαφανίζεις, ενώ φέρνεις μαζί σου κάθε αρετή στην ψυχή που εισέρχεσαι. Και αυτά δεν τα φέρνεις σαν κάτι απέξω, αλλά εσύ το ίδιο είσαι κάθε τι που είναι αγαθό, διότι σε όσους μείνεις εντός τους, αυτοί θα έχουν πραγματικά μέσα τους όλα τα αγαθά».
Έτσι απευθυνόταν στο Πανάγιο Πνεύμα η ανήσυχη εκείνη η ψυχή με φλόγα και πόθο και πάθος. Όχι ψυχρά ή χλιαρά, αλλά με πύρινα αισθήματα και κραυγή ισχυρά.
Ας μιμηθούμε σήμερα τον Άγιο Συμεών το Νέο Θεολόγο, ακολουθώντας την πρακτική του σε σχέση με το Άγιο Πνεύμα.
Νοέμβριος – Δεκέμβριος 2023
ΠΕΡΙ TOY ΑΓΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ
Η Θαυματουργική Δύναμη Της Σιωπής
«Αν επιστρέψετε σε μένα και ηρεμήσετε μονάχα τότε θα σωθείτε. Μέσα στην ησυχία και στην εμπιστοσύνη θα βρείτε τη δύναμή σας» (Ησαΐας 30:15)
Τόσο η Αγία Γραφή, όσο και η Ιερά Παράδοση της Εκκλησίας μας, έχουν να παρουσιάσουν Αγίους ανθρώπους που ο Κύριος χρησιμοποίησε για να δείξει τη δύναμή Του με σημεία και τέρατα. Το Συναξάρι είναι γεμάτο με τους τους θαυμαστούς βίους των Αγίων, στην ζωή των οποίων το Πνεύμα του Θεού φανέρωνε και φανερώνει την χάρη του Θεού στους ανθρώπους. Οι Άγιοι, ως άνθρωποι, συνήθιζαν να ζουν κάθε μέρα πειθαρχημένοι στη σιωπή και στην ακρόαση του Θεού.
Η μεγαλύτερη δύναμη που θαυματουργεί και κάνει τα αδύνατα δυνατά είναι η δύναμη της θείας σιωπής μπροστά στην παρουσία του Θεού. Η μεγαλύτερη ειρήνη που γεμίζει την καρδιά του ανθρώπου έρχεται, όταν αυτός με υπομονή προσμένει τον Κύριο στην πολύωρη προσευχή. Η καλύτερη θεραπεία, η πιο αποτελεσματική για όλες τις σύγχρονες ψυχικές αρρώστιες, όπως το άγχος, η κατάθλιψη, η στεναχώρια, η μελαγχολία, και οι φοβίες, πραγματοποιείται, όταν ο άνθρωπος αποφασίζει να μείνει μόνος μπροστά στο Θεό.
Κατά τη σιωπηλή στάση μας μπροστά στο Θεό, ο Κύριος, με το Άγιο Πνεύμα, μας οδηγεί στην απαραίτητη αυτοεξέταση και μετάνοια μπροστά Του. Ο Χριστιανός που ειλικρινά παραθέτει στον Κύριο τη ζωή του, θα οδηγηθεί πρώτα από όλα στην ταπείνωση, στον εσωτερικό εκείνο ευλογημένο θρήνο για οτιδήποτε δεν είναι άγιο και καθαρό μέσα του. Αυτή η πρώτη και απαραίτητη ενέργεια του Αγίου Πνεύματος μέσα μας θα προετοιμάσει τον Χριστιανό να δοθεί στον Θεό, να γεμίσει με το Άγιο Πνεύμα. Εκείνος θα τον φωτίζει, ώστε να είναι συνεπής με τον Κύριο, την Εκκλησία και τον κόσμο.
Περιμένοντας με υπομονή τον Κύριο στην προσευχή, ο Κύριος θα μας δείξει το θέλημά Του, όπως λέει και ο Ψαλμωδός: «Αναπαύου επί τον Κύριον και πρόσμενε Αυτόν» (Ψαλμ. 37:7).
† Μιχάλης Κανταρτζής
Σεπτέμβριος – Οκτώβριος 2023
ΠΕΡΙ TOY ΑΓΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ
Βασιλεύ Ουράνιε, Παράκλητε
H σύγχρονη πνευματική κατάσταση της εποχής μας απαιτεί μία θεία επέμβαση. Μία καινούργια Πεντηκοστή, που θα σαρώσει την πολυποίκιλη και πολυδιάστατη αμαρτία και θα αναστήσει μέσα μας στην αποστολική ζωή της Καινής Διαθήκης.
Σήμερα, πρώτα από όλα και πάνω από όλα, χρειαζόμαστε τον Θεό, το Άγιο Πνεύμα. Η σύγχρονη πνευματική κατάσταση των Χριστιανών πρέπει απαραίτητα να συγκλονιστεί από τη δύναμη και την παρουσία του Αγίου Πνεύματος. Οποιαδήποτε άλλη ανθρώπινη λύση δεν θα φέρει κανένα καλό αποτέλεσμα, μάλλον θα κάνει κακό, δημιουργώντας ψεύτικες και εφήμερες ελπίδες. «Πάσα δόσις αγαθή και παν δώρημα τέλειον άνωθεν εστί κατεβαίνον από του πατρός των φώτων» (Ιάκωβος 1:17).
Έχουμε λοιπόν ανάγκη μίας θείας αφύπνισης από τον ουρανό και όχι από την γη. Από την γη απαιτείται ειλικρινής συντριβή και μετάνοια, προσευχή, πολλή προσευχή και επιμονή εκζήτηση του ελέους του Θεού στη ζωή μας.
Η προσευχή στο Άγιο Πνεύμα, το γνωστό σε όλους μας «Βασιλεύ Ουράνιε» που γίνεται τις περισσότερες φορές από συνήθεια, πρέπει να αρχίσει σιγά-σιγά αλλά σταθερά, να κυριαρχεί στην καρδιά, στο νου και σε όλη μας την προσωπικότητα.
Με θείες ικεσίες, νύχτα και ημέρα, να ζητάμε το Άγιο Πνεύμα να έρθει και να σκηνώσει μέσα μας μόνιμα και για πάντα. Το Άγιο Πνεύμα επιθυμεί να έρθει και να καταλάβει τη ζωή μας. Επιθυμεί να μπει και να στήσει το θρόνο του Θεού στην καρδιά μας και να πάρει την απόλυτη εξουσία όλης μας της προσωπικότητας.
Για να γίνει όμως αυτό θα πρέπει ο σύγχρονος Χριστιανός να συνειδητοποιήσει την απόλυτη ανάγκη που έχει για το Άγιο Πνεύμα, το Τρίτο Πρόσωπο της Αγίας Τριάδος. Πρέπει ειλικρινά και συνειδητά και με όλη τη δύναμη της ψυχής του να ζητήσει το Άγιο Πνεύμα. Ο Κύριος μας είπε: «Αν λοιπόν εσείς, παρ’ όλο που είστε αμαρτωλοί, ξέρετε να δίνετε καλά πράγματα στα παιδιά σας, πολύ περισσότερο ο ουράνιος Πατέρας θα δώσει το Άγιο Πνεύμα σε όσους του το ζητούν» (Κατά Λουκάν 11:13).
Ο πνευματοφόρος Άγιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος γράφει πάνω σε αυτό: «Όσοι είστε ασφράγιστοι, τρέξτε. Όσοι ασημείωτοι, ελάτε γρήγορα να σημειωθείτε με το Πνεύμα. Να μην θελήσετε, να γίνετε αντίθεοι και θεομάχοι, άλλα ελάτε, προσκυνήστε και πέστε στα γόνατά σας και μη σηκωθείτε μέχρις ότου πάρετε τη δωρεά του Θεού, όπως και εμείς οι ανάξιοι πήραμε τη δική του χάρη» (Κατήχηση 2:34).
Ας δεχτούμε λοιπόν τα λόγια του Κυρίου και του δούλου Του, του Αγίου Συμεών του Νέου Θεολόγου, και ας ταπεινωθούμε, ζητώντας με ειλικρίνεια το Άγιο Πνεύμα να έρθει και να σκηνώσει μέσα μας και να μας καθαρίσει από κάθε αμαρτία και από κάθε ανομία.
† Μιχάλης Κανταρτζής
Ιούλιος – Αύγουστος 2023
ΠΕΡΙ TOY ΑΓΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ
Γιατί είναι ανάγκη να είμαστε γεμάτοι με το Άγιο Πνεύμα;
Άγιου Συμεών του νέου Θεολόγου
Είναι ανάγκη να είμαστε γεμάτοι με το Άγιο Πνεύμα:
- Για να ξαναπλάττονται οι άνθρωποι και να ξαναγίνονται καινούργιες και να αγιάζονται κατά τον νουν και την συνείδηση και όλες οι αισθήσεις, ώστε τελικά να μην έχουν διεφθαρμένη ζωή και να μην έχουν όρεξη για την αμαρτωλή ζωή.
Ανάγκη είναι να κάνει καθένας ό,τι μπορεί, για να λάβει άνωθεν αυτή την ευφροσύνη και δόξα από τον Χριστό, δηλ. την χάρη του Αγίου Πνεύματος, για να μην μπορεί πλέον να αμαρτάνει.
Κανείς δεν μπορεί να πει τον Χριστό Κύριο, παρά μόνο δια του Αγίου Πνεύματος.
Όταν δεν μπορούμε να δοξολογήσουμε τον Θεό, δεσμά κακίας και όχι ευφροσύνης έχουν καταλάβει την καρδιά μας.
Για να αποκτήσουμε ταπεινή και καθαρή καρδιά, διότι αυτοί που έχουν καθαρή καρδιά, θα δουν τον Θεό. Ταπεινή καρδιά έχει εκείνος που ζει την χάρη του Αγίου Πνεύματος με την οποία χάρη δίδεται φρόνηση, σοφία και σύνεση και μάθηση κι επιστήμη. Είναι η ψυχή που καθαρίστηκε με την χάρη του Αγίου Πνεύματος από κάθε αμαρτία.
Είναι η ψυχή που μετανόησε με την χάρη του Αγίου Πνεύματος και εξομολογήθηκε τις αμαρτίες της και συντάχθηκε συνειδητά με τον Σωτήρα Χριστό και γεύεται το έργο της απολυτρώσεως Του.
Η Εκκλησία γεύθηκε, γεύεται και θα γεύεται την παρουσία του Αγίου Πνεύματος και έχοντας αυτή την πείρα ομολογεί: «Το Άγιο Πνεύμα πάντοτε και αιώνια μεταλαμβάνεται με τις θείες ενέργειες του και δεν μεταλαμβάνει. Οδηγεί στην τελείωση και δεν τελειώνεται, παρέχει πνευματική πλήρωση και δεν έχει ανάγκη πληρώσεως, αγιάζει και δεν αγιάζεται, Θεώνει και δεν Θεώνται, είναι αόρατο, άχρονο, αχώρητο, αναλλοίωτο πρόσωπο.
Πάνω από κάθε έννοια ποιότητας, ποσότητας και μορφής. Είναι Παντοδύναμο.»
Ο Άγιος Μακάριος ο Αιγύπτιος μας συμβουλεύει: «Εμείς που παραδώσαμε ολοκληρωτικά τους εαυτούς μας στον Κύριο και αφιερωθήκαμε με την ψυχή και το σώμα στο Σταυρό του Χριστού, ας βιαστούμε να αποκτήσουμε τα αγαθά του Αγίου Πνεύματος.»
Και ο Κύριός μας, μας προσκαλεί με την γλυκιά αληθινή φωνή του: «Εάν κανείς διψά, ας έλθει σε μένα και ας πιεί. Εκείνος που πιστεύει σε μένα, καθώς είπε η γραφή, «θα τρέξουν από την κοιλιά του ποταμοί ζωντανού νερού». Αυτό το είπε δια το πνεύμα που θα ελάμβαναν εκείνοι που θα πίστευαν σε Αυτόν, διότι δεν είχε δοθεί ακόμη το Πνεύμα το Άγιο.» (Ιωάν. 7, 37-39).
Η πρόσκληση απευθύνεται σε όλους μας και στον καθένα χωριστά. Δεν αναγκάζεται κανένας. Καλείται εκείνος που έχει πνευματική δίψα. Εκείνος που η ψυχή του δεν βρίσκει ανάπαυση στα υλικά αγαθά, στα ανθρώπινα επιτεύγματα, εκείνος που η συνείδησή του δεν βρίσκει ανάπαυση και αναζητεί κάτι ανώτερο. Καλείται εκείνος που είναι κουρασμένος και φορτωμένος, εσωτερικά, δεν έχει χαρά, ειρήνη και ελπίδα στην ψυχή του.