Σεπτέμβριος - Οκτώβριος 2013
Σύμφωνα με τη διδασκαλία του Μεγάλου Βασιλείου η προσευχή σου πρέπει να έχει τα εξής τέσσερα χαρακτηριστικά: Δοξολογία, Ευχαριστία, Εξομολόγηση και Δέηση για τη σωτηρία σου.
Μην ανησυχείς και μην προσεύχεσαι για λεπτομέρειες ανάξιες λόγου. Ο Κύριος λέει γι’ αυτή την περίπτωση: «Ζητείτε πρώτον την βασιλείαν του Θεού και την δικαιοσύνην αυτού και ταύτα πάντα προστεθήσεται υμίν» (Ματθ. 6:33).
Όποιος δε φροντίζει να συμμορφώνει τη θέλησή του, αλλά και την προσευχή του με το θέλημα του Θεού, θα συναντάει εμπόδια στις προσπάθειές του και θα πέφτει πάντα στις ενέδρες του εχθρού. Θα δυσαρεστείται ή θα ερεθίζεται, θα μελαγχολεί, θα βρίσκεται σε αμηχανία, θα είναι ανυπόμονος ή ανήσυχος. Μ’ αυτή όμως τη διάθεση δεν είναι δυνατόν να προσεύχεται κανείς.
Δεν είναι καθαρή η προσευχή μας, όταν έχουμε κάτι εις βάρος του αδελφού μας. Εναντίον μόνον ενός ανθρώπου επιτρέπεται ή μάλλον πρέπει να τα έχουμε: του εαυτού μας. Χωρίς αυτό-επιτίμηση η προσευχή μας δεν πιάνει, όπως ακριβώς και αυτή που κάνουμε όταν έχουμε κάτι εις βάρος των άλλων. Ίσως αναρωτιέσαι: πώς μπορεί κανείς να το διδαχτεί αυτό; Η απάντηση είναι: με την προσευχή.
Μη φοβάσαι αν παρατηρείς μέσα σου ξηρότητα πνευματική. Η ζωογόνα βροχή έρχεται «άνωθεν», όχι από κάτω, απ’ τη σκληρή γη της καρδιάς σου, που «ανατέλλει ακάνθας και τριβόλους» (Γεν. 3:18). Μην περιμένεις γι’ αυτό μερικές εξαιρετικές ευκαιρίες, όπως είναι η έκσταση και ο ενθουσιασμός ή άλλα ευάρεστα συναισθήματα. Η προσευχή δεν είναι μέσο ικανοποίησής μας. Γνώρισε την αθλιότητά σου, «πένθησε και κλαύσε» (Ιάκ. 4:9). Θυμήσου ότι είσαι θνητός και ζήτησε το έλεος του Κυρίου. Τα υπόλοιπα εξαρτώνται απ’ αυτόν.
(Τίτο Κολλιάντερ,
Ο ΔΡΟΜΟΣ ΤΩΝ ΑΣΚΗΤΩΝ, σελ. 97,98)